Як навчити дітей правильно поводитись з грішми?

Цьому повинні вчити в школі, але чомусь не вчать. Давайте розберемося, як пояснити дітям, що це за звір такий – гроші.

Не так давно я опинилася в абсолютно новій для себе ситуації. Дівчинка п’яти років, у вихованні якої я беру участь, підійшла і дуже серйозно запитала:

Звідки беруться гроші?

Я почала радісно пояснювати (гроші дають за роботу і так далі), а через буквально пару днів замість «Тату, купи морозиво», вона сказала: «Тату, давай ти підеш на роботу, заробиш грошей і купиш мені морозиво». Тобто цінність чужої праці дівчинка поки не зрозуміла, але те, що я їй говорила, ввібрала моментально. Особисто мене це вразило.

Гроші – одна з тих фундаментальних штук, яким ми здебільшого вчимося «мимохідь», але, якби цей підхід працював, ніхто б не читав статті про планування фінансів, вірно? А багато розумних дядьків й тіток кожен місяць не питали б: «Куди поділася моя зарплата?». Уміння поводитися з грошима – одна з небагатьох навичок, яка стане в нагоді абсолютно всім, тому заповнити цей пробіл в існуючій системі освіти належить вам.

Два правила

Всьому свій час. По-перше, дітям різного віку потрібно розповідати різне. Трьохлітнім ні до чого знати про податки. Підліток і без вас в курсі, що гроші отримують на роботі. По-друге, інформація від вас повинна надходити дозовано, з достатніми перервами, щоб дитина її повноцінно ввібрала. Інакше в неї буде відчуття чергової шкільної зобов’язувалки. Звідси друге правило.

Кращий формат навчання – ігровий. Або напівігровий. Це працює для всіх віків, але для дітей особливо. Гра – їх природний стан, тому не треба відривати дитину від цікавого заняття, щоб розповісти про гроші. Чим спонтанніше і невимушеніше будуть ваші уроки, тим краще.

З 3 до 5 років

Урок № 1. За гроші купують речі

Як його викласти:

  • Попросіть дитину допомогти вам порахувати монетки. Поясніть номінали. Коли з монетками розберетеся, переходьте на паперові гроші.
  • У магазині, купуючи щось дитині (морозиво, сік, щось невелике), запропонуйте їй самостійно набрати потрібну суму.
  • Пограйте в магазин: розкладіть красиві речі, іграшки, шпильки, машинки (залежно від статі дитини), роздрукуйте іграшкові гроші і запропонуйте дитині спочатку побути продавцем, а потім – покупцем.
  • Коли відбувається щось хороше (наприклад, подружка прийшла в гості до вашої дочки), відзначте, що це радість, за яку не треба платити. Інакше кажучи, покажіть, що не все приємне продається.

Урок № 2. Гроші заробляють на роботі

Як його викласти:

  • Коли дитина в черговий раз запитає: «Тато-тато, що ти робиш?», Поки ви працюєте за комп’ютером, розкажіть йому про свою роботу: які ваші обов’язки, за що вам платять, чому вас цінують і поважають.
  • На вулиці, проходячи повз людей в уніформі (офіціантів вуличних кафе, поліцейських), вкажіть на них і запитайте, хто це. «Як ти думаєш, чим вони займаються? Навіщо потрібна їхня робота? »Скажіть доньці, що прилипла до красивої вітрини, що всі-всі ці ляльки – власність господині магазина і що вона підприємець.
  • У дорозі запропонуйте пограти в «я хочу працювати (назва професії)». Перемагає той, хто придумає більше.

Урок № 3. Іноді не можна відразу купити те, що хочеш

Як його викласти:

  • Коли дитина чекає чогось приємного (свята, вільних гойдалок), нагадайте, що іноді треба почекати, перш ніж отримати бажане.
  • Заведіть симпатичну скарбничку і давайте дитині монетки кожного разу, коли їй щось вдається добре чи коли він вам в чомусь допомагає. Кожен місяць або два відкривайте скарбничку. Скажіть: «Бачиш, скільки набралося! У мене теж є скарбничка для великих покупок ». А потім нехай купить на свої гроші те, що захоче.

Урок № 4. Є різниця між тим, що хочеться, і тим, що потрібно

Як його викласти:

  • Зробіть картки з картинками різних покупок і запропонуйте дитині розкласти їх на дві купки: «хочу» і «треба».
  • У магазині запитаєте, що важливіше купити: їжу (м’ясо, сир, фрукти і так далі) або шоколадку. Коли дитина (само собою) вибере шоколадку, нагадайте, що запитували про важливе, а не тільки про приємне. Скажіть, що шоколадки – це для задоволення, але харчуватися тільки ними не можна.
  • Намалюйте разом діаграму, яку ви розділите на секції за типами покупок. Їжа, товари для дому, розваги і так далі. Продемонструйте, що гроші не нескінченні і їх важливо правильно розподіляти.

З 6 до 10 років

Урок № 1. Іноді треба подумати, перш ніж купити

Як його викласти:

  • Якщо вже вирішили купити дитині іграшку, посадіть її поруч («Хочу вибирати, де купити, разом з тобою») і разом перегляньте пропозиції по онлайн-магазинах у пошуках кращої ціни.
  • У магазині скажіть, що це «наш бюджет на фрукти», і запропонуйте вибрати, які купувати.
  • Покажіть на цінник зі знижкою і поясніть, що це таке.
  • Якщо дитина хоче щось дуже дороге, покажіть їй на діаграмі, яку ви робили, який шматок від вашого бюджету ця покупка «з’їсть».

Урок № 2. Купувати щось в інтернеті поки не варто

Як його викласти:

  • Коли дитина наткнеться (а вона обов’язково наткнеться) на заблокований контент в якійсь грі на планшеті, поясніть, що за нього просять гроші і що ці гроші абсолютно справжні, навіть якщо їх не видно.
  • Укладіть договір про те, що без вашого дозволу дитина не вводитиме ніяку особисту інформацію в інтернеті («Тсс, не розповідай! Інтернету своїх секретів»).
  • Знайте, на які сайти заходить ваша дитина.

Урок № 3. Електронні гроші зберігаються в банку, і їх можна примножити

Як його викласти:

  • Візьміть дитину з собою в банк в не дуже людний день. Відповідайте на всі питання.
  • Покажіть свою пластикову картку і розкажіть, навіщо її завели.
  • Розкажіть про накопичувальні рахунки. Заведіть безкоштовний накопичувальний рахунок для дитини.

З 11 до 13 років

Урок № 1. На кожну гривню відклади 10 копійок, і чим раніше, тим краще

Як його викласти:

  • Запропонуйте дитині відкладати (в ту ж скарбничку або на відкритий рахунок) 10% кишенькових грошей. І похваліть, якщо вона це зробить.
  • Зробіть мудборд (mood board – «дошка настрою») з фотографіями і цінниками недорогих речей, які дитина хоче купити сама. Запропонуйте раз на місяць вибирати нову мету з мудборда і збирати на неї.
  • Підтримуйте вкладення дитини: умовно кажучи, на кожну гривню в скарбничку або на рахунок від неї додайте 25 копійок від себе.
  • Показуйте виписки з рахунку або підводьте баланс скарбнички, щоб дитина бачила, як росте сума.
  • Сядьте разом і порахуйте (практика математики, до речі), скільки ваш син або дочка накопичить до 50 років, якщо буде відкладати щороку певну суму.

Урок № 2. Завести кредитку все одно що взяти в борг

Як його викласти:

  • Покажіть на прикладі, як працює кредитка і чим вона відрізняється від звичайного «пластику» («Ти береш у мене 50, повертаєш по 10, але в підсумку платиш не 50, а …»).
  • Наведіть приклади, коли ви використовували кредитку (або взяли кредит), і розкажіть, чому це було виправдано.

Урок № 3. Обережніше з онлайн-покупками і персональними даними

Як його викласти:

  • Пограйте разом з дитиною в онлайн-гру моделі Free-to-play і у відповідний момент поясніть, як влаштовані вбудовані покупки, чому вони такі привабливі і чому їх варто уникати.
  • Якщо у вашої дитини вже є свій email, розкажіть про спам і привчіть не відкривати листи від невідомо кого.
  • Розкажіть про SMS-шахраїв, які терміново просять надіслати гроші на телефон і так далі.
  • Поясніть концепцію персональних даних (від номера татової кредитки до адреси електронної пошти або фізичної адреси) і скажіть, що чужим вони не призначені.

З 14 до 18 років

Урок № 1. Деталізуємо витрати

Як його викласти:

  • Покажіть конкретними цифрами (з наочними діаграмами або інфографікою), скільки ви заробляєте і куди йдуть гроші. Скільки коштує житло у вашому місті, скільки йде на їжу в день і на місяць, скільки коштує одяг, транспорт, розваги, шкільне приладдя.
  • Порадьте дитині записувати (хоч в блокнот, хоч в додаток), куди йдуть кишенькові гроші. Можете запропонувати за це додаткову нагороду, але краще негрошову. Наприклад, право погуляти з друзями допізна раз на тиждень. Майте на увазі: навіть з нагородою шанси, що дитина буде і правда записувати витрати, мінімальні, якщо ви самі цього не робите.

Урок № 2. Перша робота

Як його викласти:

  • Запропонуйте дитині отримувати «зарплату» за роботу по дому, допомогу з покупками, оплату рахунків (нехай спробує простояти чергу в Ощадбанку) або догляд за вихованцями. Причому саме зарплату раз на місяць, а не швидкі кишенькові на кожен день.
  • Пошукайте разом тимчасову роботу на літо. Якщо знайдете щось цікаве, обговоріть, як дитина буде на неї влаштовуватися: проведіть репетицію співбесіди, кожен напишіть мотиваційний лист і порівняйте свої варіанти.
  • Розкажіть про віддалену роботу, про її мінуси і плюси.

Урок № 3. Перший «пластик»

Як його викласти:

  • Зараз картка потрібна всім: вона спрощує життя. Боятися її не треба. Чим раніше у дитини вона з’явиться, тим швидше вона навчиться користуватися нею з розумом. Заведіть додаткову карту на свій рахунок, поставте для неї комфортний вам ліміт (максимум Хгривень на день, наприклад) і вручіть дитині. Скажіть, що це тільки його річ, особиста, і гроші там – його гроші, цілком реальні. Все, що ви розповідали про персональні дані і цінності паперових грошей, можна застосувати і тут.
  • Покажіть на прикладі якоїсь планової покупки, як користуватися картою в інтернеті, в банкоматі, в магазині. Якщо ви платите дитині за роботу або просто видаєте кишенькові, дайте вибір, як їх отримувати: готівкою або на карту. Або розбивайте навпіл. Навчіть поповнювати карту самостійно у відповідному для цього банкоматі або терміналі.
  • Слідкуйте за витратами дитини так, щоб вас не зловили. Ви даєте дитині гроші, щоб вона навчився користуватися ними відповідально. Якщо дитина відчує вашу недовіру (навіть обгрунтовану), ефект буде зворотним. Або ви вчите відповідальності, але й даєте розумну свободу, або свободи не даєте, але й самостійності не чекаєте. Інакше не буває.

Що далі

З 18 років (для когось раніше) можна розповідати про такі штуки, як податки (ПДВ на цінниках, вирахування із зарплати) і пенсія, про базові форми підприємництва та їх особливості. Якщо у вас самих є прогалини в цій сфері, саме час їх заповнити.

І пам’ятайте, що сенс усіх цих уроків не тільки навчальний. Багато дорослих бояться грошей, відчувають до них огиду і недовіру. Такі кажуть: «Не в грошах щастя», – і люблять звинувачувати суспільство за тиск «бути багатим», яке воно на них нібито надає. З іншого боку стоять ті, хто робить з грошей культ. Вони кажуть: «Не в грошах щастя, а в їх кількості», – і йдуть купувати … не знаю. Десяту яхту.

Ви ж уроками, іграми і, головне, особистим прикладом можете показати своєму синові або дочці, що гроші – інструмент для хорошого життя. Що вони дають можливість вибирати (Туреччина чи Карпати таксі або метро, ​​готувати або замовити) і радувати себе, дають захист і стабільність. Гроші треба поважати і примножувати. Навіть любити, але без фанатизму. Як друга, а не як божество.

І ні щастя на одних грошах не збудувати, але зробити це буде куди простіше, якщо з грошима немає ніяких проблем. Хочете цього для своєї дитини? Починайте сьогодні.

 А може, ви вже говорили з дитиною про гроші? Як це було? Ви помічали прогрес після таких розмов? Якщо хочете похвалитися, які у вас розумні діти, зараз саме час. 🙂

moneyasyougrow.org

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *